Orang Kaya Je Mampu Travel

Ada yang jaki dgn aku yang asik berjalan je kejenya, tak kira la jaki in a good way or not, point nya sama je. Orang asik tanya aku camne aku boleh asik jalan je, mana dapat duit etc.

Ok, sebelum aku taip post ni dgn nada annoyed, ketahuilah korang yg kadang kadang aku suka je bila korang bajet aku kaya dan dengki aku asik berjalan. Kira bangga la beb sebab aku dapat bejalan hewhew.

Anyway, banyak je orang dah tulis post (BM & BI) pasal benda ni, tp aku nak gak tulis benda ni dari persepsi aku.

Camne aku boleh 'mampu' nak travel selalu:-
1) aku single. Jadi takde komitmen. Dari segi duit dan masa, aku tak terikat.

2) aku jenis keje lompat-lompat. Jenis tak reti terikat dgn komitmen terlalu lama dan a risk taker. Tak suka, aku cabut. Between gaps, aku bejalan puas2. Habiskan duit gaji. Duit habis, keje balik.

3) aku tak shopping. Ni point penting. Orang bising pasal camne aku ada duit nak jalan. Of course la aku boleh ada duit utk jalan sbb aku takde guna duit tu utk shopping mcm orang lain. Aku pakai henfon paling cikai, jam paling cikai. Baju tudung tuka setahun sekali. Aku tak shopping Prada Gucci LV dan kwn2nya. Aku tak beli Pandora. Pendek kata, aku memang kedekut bab shopping ni. Bukan kedekut la sebenarnya, tapi aku tak reti dan pening bila shopping, tak reti nak pilih apa aku suka so I choose not to shop. Senang cite.

4) aku cari tiket paling murah dan tempat yg murah murah. Tak kesah la tempat tu within Asia & 3rd world country pun, aku lagi selesa sbb tu within my budget. Motif aku bejalan sebab aku nak keluar dari my comfort zone, nak tengok dunia luar so tak kesah mana yg aku boleh pegi. Jujurnya masa aku mula backpack, memang tempat2 ni yg aku habiskan dulu. Dah habis, bleh la nak luaskan jajahan sikit.

5) aku backpack, tak ambik tour guide. Unless aku pegi in group & tempat jauh jauh mcm Indo, memang aku amek pakej sebab nak kan transport. Dan aku amek pakej paling murah sekali. Lepas pilih pakej, aku tak terus setuju je. Aku buat research, hotel mana pegi mana tour guide boleh caya ke tak. Baru la jadi pengguna bijak dan bahagia (sbb murah).

Setakat ni tu je aku boleh fikir. Aku bukan nak belagak ke apa, kadang geram bila orang tanya camne aku boleh jalan merata. Padahal sebenarnya dia boleh je nak ikut macam aku, mampu je. Asalkan berjimat lebih sikit. Kalau nak compare dgn lifestyle aku, memang beza. Aku koboi je, main belasah mana yg boleh. Dah penat jadi rigid lol. So takyah la beriya sangat tanya kenapa dan camne aku boleh nak bejalan selalu.

Ni pon sebenarnya nak kumpul duit raya ni (dapat lagi kewww) nak pegi Macau pulak hewhew (saja belagak).


Sekian sesi merapu sebelum balik keje.

No comments:

Featured post

Thailand : Misi Mengejar Matahari (Satu)

Assalamualaikum & salam sejahtera. Alhamdulillah penutup 2016 dapat jugak layan trip bunga matahari! Kalau ikutkan dah lama plan ke si...