Bali & Transjava : Intro (trip bawak diri)

Bismillah.

Insya’Allah after a long delay, so here come my travelogue of Bali & Transjava. Moga membantu sedikit sebanyak sape yang nak ke sana or thinking to do a solo trip.

Yep, ni solo trip.

Beberapa minggu sebelum aku buat keputusan nak ke Bali, something happened. Macam biasa ikut manja aku masa tu, aku cuma pikir nak cari tempat aku boleh sensorang dan pikir pasal ‘sesuatu’ tu betul-betul.  Kebetulan beberapa hari lepas tu, aku ke Tokyo. Tapi aku ke Tokyo dengan mak & kaklang, so masa tu aku rasa penghayatan aku tentang ‘sesuatu’ tu tak lengkap lagi. Nak dijadikan cerita, time dekat Tokyo tu, aku roger je si Katy kat Mesia nun untuk booking kan aku tiket ke Bali.

Seminggu lepas aku balik dari Tokyo, aku pun terbang ke Bali.
Kenapa Bali? Sebab masa tu, itulah tiket paling murah. RM100.00 one way. Sambar jelah. Aku langsung tak planning apa masa nak ke Bali. Dari Bali nak ke mana lepas tu pun tak pikir. Aku memang konsep redah habis masa ni.

Nak dijadikan cerita lagi, sebab konsep aku ni terlalu redah, aku tak bother nak explain betul-betul kat parents aku yg aku pegi sorang. So masa dah sampai Bali, hati tak berapa nak best sangat la sebab mak aku dah emo-emo dengan aku.

OK tu introduction secara pendek (baru intro woi. Tabahlah korang membaca).

3.2.2015/ Selasa

Aku mintak tolong Ann pick up aku kat rumah, then kitorang ke Paradigm Mall. Kat sana, jumpa Katy. Saja aku nak kumpul dengan dorang lepas balik dari Tokyo dan sebelum sambung merayap balik. Dari Paradigm Mall, aku naik bas untuk ke KLIA2. Tiket bas murah je, less dari RM10 atau memang RM10 kalau tak salah aku. Masa kat Paradigm Mall tu aku baru teringat yang aku tak bawak sweater langsung. Walaupun trip ni redah je, tapi aku plan nak ke Kawah Ijen dan Bromo sekali sebab dah alang-alang. Pusing punya punya kat Paradigm Mall tu, tak jumpa pulak sweater yang selesa dan murah.

Sampai di KLIA2 lepas Isya’, aku terus ke surau untuk solat. Lepastu aku keluar dan lepak kat lounge. Cari plug mana yg ok, tarik kerusi dan baring. Malam terlalu muda (cewah) untuk tidur kat surau, tu yang aku melepak kat lounge. Sebenarnya ni one of the perks of being a solo traveler, sebab bila ada banyak masa terbuang dan kau sorang-sorang, bosan taktau nak buat apa. Sudahnya aku habiskan baca buku Wild by Cheryl Strayed. Malam tu jugak aku habiskan baca buku tu, sebab aku tak larat nak bawak buku tu ke hulur ke hilir (buku tu ended up aku tinggalkan kat guest house kat Bali).

Sedikit ulasan pasal buku tu. Buku tu agak bosan cara penceritaan dia, tapi actually not bad bila kat tengah-tengah. Aku paling suka baca part dia mencari trail ke Crater Lake di Oregon. Kebetulan Hannah (instagram: @hannahonearth) share pasal Crater Lake ni dan masya’Allah sebijik gambar tu macam description dalam buku Wild tu. Jatuh hati rasa. Hebat kan ciptaan Allah, dengar orang cerita dan nampak gambar je pun dah jatuh cinta.

Tiket aku ke Bali sebenarnya pagi besok jam 7. Aku pilih untuk naik Lion Air sebab tu yang murah (tapi tobat la nak naik Lion Air. Servis teruk. Best lagi Air Asia). Lepas habis pembacaan aku malam tu, aku pun terus ke surau untuk proses pendengkuran sampai Subuh besoknya.

4.2.2015/ Rabu

Aku bangun sebelum Subuh dan sempat memandikan diri. Masuk je Subuh, aku terus solat dan kemudian terus ke kaunter untuk check in luggage. Untuk Lion Air, aku dapat free luggage sebanyak 15kg. sebab tu aku sanggup tunggu depan kaunter untuk check in bagpack aku. tak sanggup nak memikul ke hulur ke hilir. Lepas check in, aku bosan taktau nak buat apa. So aku pusing KLIA2 tu.

Tak sangka pagi-pagi pun kedai dah bukak (ke memang tak tutup?) dan masa tu barulah teringat yang aku belum ada sweater. Belek punya belek, last-last aku berkenan dengan sweater kaler biru awan dekat H&M. Rege plak dekat-dekat RM100. Chantek lah tu, terus aku sambar. Memang tak sia-sia aku beli sweater tu sebab rupanya masa hiking nanti suhu tahap menggigil ke tulang rusuk!

Sebelum flight harini, aku ada google mana nak cari ojek dan sewa sekali dengan ojeker nya. Ojek ni servis sewa motor. Ojeker tu yg membawak ojek tu la. Aku ni tak reti bawak motor, so opkos la kalau nak sewa motor tu, kena sewa sekali dengan orangnya. Paling best, ojeker ni perempuan. So aku takde la nak ragu-ragu sangat nak sewa ojek dengan dia. Sebelum aku naik flight aku sempat whatsapp Mbak Itha, the ojeker, maklumkan yang aku akan bertolak ke Bali. Sampai je kat airport Bali, ahamdulillah ada wifi. So aku dapat la nak whatsapp Mbak Itha tentang ketibaan aku.

Aku sampai sana pun dah jam 2 lebih macam tu. So aku mintak Itha tunjukkan aku guesthouse yg murah. Itha pun promote la guesthouse yang dia kenal. Dekat dengan Pantai Kuta katanya. Harini aku plan nak relax je dulu, tu yg mintak Itha bawak aku ke guesthouse terus untuk check in. Jauh jugak perjalanan dari airport ke guesthouse tu, ada la setengah jam. untuk aku yg pertama kali naik motor jauh-jauh camni (ye, ni pertama kali dalam seumur hidup aku bonceng motor direct lebih 30 min) (kecoh gila, tu pun nak cite kan!!) masa tu memang terasa letih sgt rasanya. terasa jetlag kemain (konon).

Sampai je kat guesthouse tu (guesthouse Amin ke apa, aku lupa nama. gambar guesthouse ni pun aku dah hilangkan. sabo jela), aku pilih untuk ambik bilik kotak / cubicle room. saja nak merasa nak duk bilik kotak ala jepun kononnya. prosedur masa tu senang je, aku terus dibagi bilik dan petang nanti bila ada owner baru aku perlu bagi copy passport & buat bayaran apa yg patut. So lepas je aku campak beg, pesan berpesan dengan Itha, aku pun terus keluar ke depan jalan nak cari simkad. TIPS: jangan beli simkad XL sebab takde line kat atas Ijen/ Bromo. baik beli Telkomsel, yg warna merah tu.

Setel beli simkad dan alas perut ala kadar, aku pun balik ke guest house. cadangnya nak tidur seround sebelum kejar sunset kat Pantai Kuta. Bila masuk je cubicle aku, terasa la bahang yang amat. Aircond yg ada tu actually shared dgn sume cubicle (total ada 8 cubicle kalau tak salah). Aku try jugak nak tidur sebab dah letih sangat, tapi tak boleh sebab terlalu panas sampai berpeluh-peluh. Pikir punya pikir, aku terus packing beg dan turun ke reception counter.

Kebetulan bini owner ada, so aku mintak izin nak tukar bilik mana yg available sebab terlalu panas. Bini owner mintak aku tunggu owner sampai sebab dia taktau apa-apa (boleh camtu? dah tu kau duduk kat kaunter buat apa weh?) tapi takpe la, aku sabar je tunggu owner. Sambil-sambil tu melepak depan guesthouse yg mengadap jalan. seronok pulak aku perati orang lalu lalang. foreigner memang berlambak gila kat sini, dan syukur kat area aku duduk ni banyak kedai halal so tak risau sangat nak cari makan.

Tak lama lepas tu owner pun datang. Dia ok je, terus bagi aku pindah bilik bawah. Bilik sorang, RP175k semalam. Ok la aku rasa, aku tak berkira sgt pasal bilik ni. Sebab aku rasa, nak berkira apanya. kalau duit berkepuk kepuk dan aku ada banyak masa boleh la nak cari bilik yang paling selesa - but then again, how do one define 'comfort'/selesa? :) Aku pun hangkut begpek aku baw
ak masuk bilik baru, dan terus tidur seround. Baru sedap tidur sejuk-sejuk kan (Bali panas ya amat. Itha cakap Bali ni hell. lol)

bilik baru. simple je. (excuse the mess)
tengok aku siap bawak mini rice cooker.

Aku bangun je, matahari dah terbenam. Ceh. Apa misi nak kejar sunset nya. Sudahnya aku sambung melepet kat katil sambil sambil updet rakyat jelata dekat mesia. Ann siap buat group khas untuk aku sempena nak 'teman' aku dari jauh. hahah terharu siot. Masa ni lah aku terasa lonesome yang sangat teruk, sampai takde mood nak berjalan.

Jadi sebab dah gelap, malam tu aku cuma merayau dekat-dekat area tu je dan cari dinner. Sempat la aku cuci mata tengok mat saleh dengan 'makwe' masing-masing. Lepas dinner, ingat nak berjalan jauh sikit tapi sebab gelap, aku kenselkan niat aku. better be safe than sorry, so balik ke bilik la kita layan tv.

malam tu aku whatshapp Itha untuk bawak aku pusing-pusing area Bali ni. Since aku takde buat research, so aku takde tempat specific aku nak pegi. kalau ikutkan memang banyak tempat aku nak pegi tapi aku sedar masa terhad so aku serahkan je kat Itha untuk plan & bawak aku ke mana besok. malam tu jugak aku baru buat keputusan yang lusa (Jumaat) aku akan check out untuk ke Tanah Jawa.

p/s: maaf takde gambar. aku memang ada habit tak ambik gambar lepastu bila balik, nyesal takde gambar :(

AjlaA said...

samalah Tim. xsuka sangat nak bergambar. pastu menyesal tgk gmbr org lain cantik2. huhu. orang baru nak tulis blog pasal Bali. berkurun dah haha

timahtulis said...

Kan. Klu g ramai2 bleh la tanya kwn2 kot ada gambar lain. Tp g sorang klu xde gambar means takde apa laaa huhu. Hahah jom2 menulis. Kang simpan wat pekasam jadinya. Hehe

Featured post

Thailand : Misi Mengejar Matahari (Satu)

Assalamualaikum & salam sejahtera. Alhamdulillah penutup 2016 dapat jugak layan trip bunga matahari! Kalau ikutkan dah lama plan ke si...