Banda Aceh - Pulau Sabang - Banda Aceh

Hari Ketiga: 11 Mei 2015 (Isnin)

Hari orang keje, kita tengah holiday. best kan? hehe

Pagi ni kami breakfast dulu di hotel, kemudian terus check out. Syah datang dengan kawan dia sebab kawan dia akan hantar ke ferry port. so space dah kurang satu kat situ. tambah beg masing2 yang dah beranak pinak, maka berhimpit-himpit la kami dalam van tu huhu. dengan belonnya! haha.

breakfast sambil tunggu Syah lambat sampai

Sampai di port, Syah yang uruskan pembelian tiket. Bila feri sampai, kami pun naik. Kami taktau ni apa jenis feri ni, tapi kemudian terserempak member lain masa nak balik KL, member cakap feri kitorang naik tu kira feri laju la tu. laju la sangat, sejam gak nak sampai ke Sabang daripada Ule Lheu. Mak aku pulak cakap, kalau duduk kat atas/luar dapat nampak dolphin kalau bertuah. fuhh rugi taktau tips ni masa tu. Yang kitorang ni, masuk je feri, terus masing-masing layan mata huahuahua.

dengan belon! hahaha

Hampir sejam jugak barulah kami tiba di Pulau Sabang. Sebenarnya nama Pulau Sabang ni adalah Pulau Weh, tapi pulau ni lebih dikenali dengan nama Pulau Sabang di kalangan penduduk. Sabang ni sebenarnya salah satu tempat di dalam Pulau Weh ni je. Bila sampai di port Sabang, kami terus ke kereta yang Syah dah park dekat situ. Taktau cerita samada dia sewa dari orang ke apa, yang penting kitorang ada transport.

sampai Sabang. fuh feeling dia.
memang eksaited sangat sampai pulau.

So mula-mula sekali, kami mintak Syah bawak kami ke hostel. Kami menginap di Freddies Bungalow, terletak di Sumur Tiga. Aku tau pasal Freddies ni pun daripada blog abang meng (supermengmalaya), dan memang kebetulan si Syah akan letakkan kami di sini. Cun sangat lah kan. Bila google, memang cantik Freddies ni.

Selepas check in, kami pun memulakan perjalanan kami. Kami sempat behenti di tepi jalan menikmati pemandangan Pulau Sabang (sebenarnya aku saspek si Syah mengantuk driving so dia suruh kitorang turun supaya dia dapat merokok leul).

rehat tepi jalan

Dah behenti dalam 30 minit, kami pun bergerak semula untuk ke Iboih. Kata Syah, area dekat Iboih ni keras. Tak boleh keluar malam, tak boleh nak galak bersukaria sangat (sebab keje kami asik gelak je non stop). Anyway, sampai kat Iboih, kami masing-masing speechless. Tempat ni teramatlah cantik, virgin lagi kata orang. Kat sini, kami lunch dulu dan solat jama' taqdim di masjid sebelum berfoto-fotoan lagi. Kat sini boleh naik bot nak ke Pulau Rubiah, tapi kami tak pegi sebab tak cukup masa. Pulau Rubiah tu orang pegi kalau nak snorkeling/ diving. Air memang jernih sgt-sgt kalau nak buat aktiviti menyelam.

Seterusnya kami ke Titik Nol atau sebenarnya adalah Kilometer 0 (kosong). Tempat ni takde apa sebenarnya, cuma nak menunjukkan garisan permulaan Indonesia. Kami cuma beli sijil, berfoto di signboard lepastu cabut. Tak kuasa nak explore lebih-lebih sebab panas sangat (ada orang cari betul-betul tugu/garisan sempadan kat sini).

print sijil manual. lol

ambik gambar sini je, tak cari pun mana garisan nya haha

di Titik Nol

Kan aku cakap tadi tempat ni keras kan? Aku tak ingat masa kami keluar dari Iboih atau keluar dari Kilometer 0 ni, kereta kami tak dapat naik. Ter-reverse ke belakang. Masa ni masing-masing senyap sunyi. Sebenarnya senyap bukan sebab takut, tapi sebab taknak kacau konsentrasi si Syah tu. Takde keje wei nak pecaya ada benda yg bukan-bukan ke apa, sebab menurut pakar driving manual kitorang - si N kata, Syah ni yg lambat masuk gear masa nak naik bukit. tu yg kereta boleh ter-reverse. Bukit pulak boleh tahan tinggi jugak. Lepas je kami dapat naik, semua pun bersorak dan sambung bising balik hahah.

Kami kemudiannya dibawa ke Benteng Jepang. Sebelum nak sampai ke Benteng Jepang ni, ada la hiking sikit dalam 1 km. Saja nak highlight isu hiking tu, sebab pantang (tak suka) nak hiking tetibe ni kan, mengah jadinya hahahaaha. tapi view kat sini masya'Allah. sekali lagi bikin speechless.

Bila masing-masing pun dah penat, kami pun balik ke Freddies. Masing-masing dah janji nak pegi mandi laut dengan chalet. Mandi laut jela dapat, takde nak ber diving ke snorkeling ke. Tapi tu pun dah syok gila. Ombak kat sini memang kuat sikit, tak berapa sesuai untuk orang yg penakut macam aku (Hilmi Hafiqah memang tak masuk dalam air langsung).

Malamnya kami dinner di Freddies. Oh ye, masa check in pagi tadi, kami terus buat booking nak dinner di sini. Konsep dinner kat sini, si Freddies sendiri yang masak. Ada appetizer, lepastu main course macam buffet. Tak banyak pun menunya tapi kenyang sampai nak meletup perut (hiperbola ye). Lepas dinner, kemain la budak-budak ni bergambar dgn Mr Freddie. Mr Freddie ni memang peramah betul. Lepas dia dah masak, dia akan sembang-sembang dengan semuorang. Tah apa cerita dia jaja, tak berapa dengar sgt (sebab kami lambat) lepas tu dia dtg ke meja sorang-sorang. Peramah sgt kan. Masa ambik gambar tu siap peluk (bahu) budak2 ni ha.. hahah.

Lepas makan, kami cakap dengan Syah nak cari ole-ole. So Syah bawak kami keluar ke pekan la kot. Pekan koboi je, takde benda pun. Tapi perempuan kan. Apa maksud takde benda tu? Sebab takde benda pun, rembat gak tshirt 2-3 helai hahaha.

*Ralat: masa di Banda Aceh, kami ada shopping di Pasar Aceh. Aku lupa bila dan apa nama tempatnya. Kat Pasar Aceh, aku sempat rembat 3 telekung tie-dyed.*

Since malam pun terasa masih muda, so kami pun ajak Syah mengopi. Fuhh dah jadi orang Aceh la kami ni kan, tiap malam mengopi je. hehe.

Malam tu kami packing siap-siap sebab besoknya awal-awal pagi terus nak check out, nak kejar feri. Walaupun aku ada puji Freddies cantik kan, tapi tempat ni ada kekurangan dia. Tempat ni pakai kipas. Berpeluh la jugak kami tidur. Sebab kipasnya satu je. Nak bukak pintu besar macam tak berani pulak.

Hari Keempat: 12 Mei 2015 (Selasa)

Pagi ni kami bangun awal sebab kata Syah mesti sampai ke port jam 8. Memang tak sempat nak breakfast pun pagi tu.

view sunrise dari depan bilik

Untuk harini kami takde banyak sgt plan sebab takut rushing nak ke airport. Walaupun mulanya kami ada mintak Syah bawak kami ke satu lagi tempat shopping, tapi sudahnya kami cuma ke Muzium Tsunami dan Kapal Apung di Lampulo.

Balik ke Banda Aceh

Muzium Tsunami. sape tak nangis memang hati kering

Kapal Apung di Lampulo

Kemudian Syah hantar kami ke airport, dan kami pun pulang ke Kuala Lumpur.

The end.

p/s: heheh malas nak cite panjang-panjang. korang enjoy la gambar eh. dan sebenarnya banyak lagi gambar cantik-cantik nak share tapi aku pun pelik mana pegi gambar tu sume. nak kena sedut dari member lain la kot.

Boleh klik sini untuk cerita sebelumnya.