The Art of Giving

 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ 

In the name of Allah, the most Gracious, the most Merciful



My way of showing affection to others is by indulging people with gifts. 

Rasanya dari kecik dulu aku macam ni, dan aku rasa perkara ni dipengaruhi oleh apa yang aku nampak parents aku buat. Memang dari dulu, kalau ke mana-mana, aku akan belikan hadiah atau ole-ole utk kawan-kawan aku. Padahal seingat aku, aku tak ada lah close friend ramai mana pun sampai aku perlu nak beli hadiah utk kawan-kawan.

Makin membesar, makin aku stop buat perkara macam tu. I learnt the hard way that people don't really appreciate you even you appreciate them much. Sampai satu masa, aku benci diri sendiri sebab aku terlalu kisah pada orang. I cared a lot about others but they didn't reciprocate. Sehinggakan satu masa dulu aku pernah berdoa supaya Allah matikan hati aku supaya aku tak perlu kisah pasal orang lain.

Bukan salah mereka pun. Salah aku sebab meletakkan bahagia aku pada mereka. Faham tak? The need for people's validation through giving gifts to others. Benda ni kalau guna excessively, ianya adalah toksik pada diri anda sendiri ya kawan-kawan.

Tapi aku tak lah stop sepenuhnya, sebab benda ni comes second nature to me. So bila aku rasa terlebih afffectionate tu memang aku akan bagi apa-apa. Aku tak pasti cara lain yang boleh aku buat untuk bagitau pada orang lain yg aku "kisah" atau "sayang" pada mereka melainkan dgn hadiah. Pada aku, kata-kata je tak cukup. Perbuatan je tak cukup. Dan aku adalah orang paling teruk sekali untuk tunjukkan aku kisah pasal orang lain dgn perbuatan.

Through times, aku dah tak ada keperluan utk reciprocal of feeling. I think thats when I made peace with myself. Also bila poket aku pun dah stabil. Bila aku nak bagi, aku bagi. Tapi tak ada rasa pressured untuk memberi ataupun kalau tak beri. Dulu aku macam itulah, terasa wajib nak memberi pada orang sampaikan aku rasa tertekan. Pada aku, aku memang ada keperluan untuk memberi. Sebab my way of showing love is through giving kan? So aku taknak hati aku terus mati tanpa rasa sebegitu, sebab tu aku terus menerus memberi. Kata orang, ada hormon yang membuatkan kita rasa bahagia bila memberi.

So sepanjang aku hidup dan sudah merasa gembira dan kecewa apabila memberi, aku dapat rumuskan formula bagi mereka yang sejenis dgn aku yang rasa perlu memberi untuk tunjukkan sayang. Formulanya lebih kurang macam ni:-

Initially kau tak perlu memberi. Sampailah kau dah capai tahap selesa dengan seseorang. Tapi step 1 ni biasanya aku skip kalau aku dengan mereka yg muda dari aku. Ataupun baru kenal. Tu dah jadi macam tanggungjawab untuk beri pada yg muda, contohnya belanja makan. Hm, tertakluk pada belanja makan semata-matalah kalau utk yg belum sampai tahap selesa.

Step 2, beri hadiah pada hari jadi. Hanya pada hari jadi, bukan pada hari-hari lain.

Step 3, beri sesuatu waktu mereka bersedih ataupun sedang dalam kesusahan.

Step 4, beri sesuatu waktu ANDA gembira. Ini tahap tertinggi pada aku. Pastikan orang yg menerima adalah orang yg anda selesa.

Letakkan dalam fikiran kau, orang mungkin tak suka dengan apa yang kau beri. Jadi kau tak boleh suka-suka beri orang sesuatu tanpa sebab, walaupun sebabnya ialah untuk kegembiraan hati kau sendiri. Tak boleh. Ingat balik step di atas. "Beri sesuatu sebab suka-suka" tak termasuk dalam mana-mana step. Kena follow formula di atas untuk mengelakkan hati kau sakit dan kecewa tak tentu pasal, langsung tak  ada horman serotonin ka dopomine ke apo ka. 

Tapi......

Entah kenapa aku rasa macam sedikit kecewa juga ni. Mungkin formula aku tak tepat, sebab tu aku rasa kecewa. Aku beri sesuatu pada orang yang aku nampak sedih. Tapi dalam masa yg sama, orang tu pun beri sesuatu pada orang lain yg menjadi punca dia bersedih. Kenapa macam tu? Dia pakai formula yg mana? 😅

Itulah namanya "The Art of Giving". Logiknya bila memberi ni membawa maksud signs of affections, maknanya kita tak boleh la simply bagi orang apa-apa. Sebabnya, 1) kena la malu sikit janganlah senang2 nak tunjuk perasaan kita kat orang. Nanti tak berbalas, awak juga yg malu dan sakit kan? Haha.  2) Disebabkan belum tentu berbalas perasaan, janganlah sewenang-wenangnya "campak" perasaan awak pada orang lain. Orang tu nanti keliru nak respon macam mana. 

Jadi, berhati-hati la ye. Semoga rezeki awak bertambah bila awak selalu fikirkan tentang orang lain, moga ada pokok dan taman di syurga buat awak :)

p/s: "perasaan" / "affection" bukan semata-mata untuk cinta dan kekasih ye. Termasuk juga untuk parents, keluarga dan kawan-kawan.





No comments:

Featured post

Thailand : Misi Mengejar Matahari (Satu)

Assalamualaikum & salam sejahtera. Alhamdulillah penutup 2016 dapat jugak layan trip bunga matahari! Kalau ikutkan dah lama plan ke si...