Cabaran Covid-19

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ

Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
-------------------


status-terkini-covid19


Sekadar nota buat rujukan di masa hadapan.

16 Mac 2020: PM Tan Sri Muhyiddin Yasin membuat pengumuman melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula 18 Mac sehingga 30 Mac 2020.

18-30 Mac 2020 : PKP Fasa 1 bermula
1 April - 14 April : PKP Fasa 2 
15 April - 28 April : PKP Fasa 3
29 April - 12 Mei : PKP Fasa 4

UPSR dan PT3 dibatalkan bagi tahun 2020.
SPM dilewatkan pada awal tahun 2021.

Bank menawarkan automatik moratorium untuk kesemua jenis loan selama 6 bulan bermula April hingga September 2020.

--

Sedar tak sedar dah masuk PKP Fasa ke 4. Dah sebulan duduk di rumah atau lebih tepat Work From Home. Inilah normal yang baru. Waktu PM umumkan PKP dilaksanakan, semua "dipaksa" menerima normal baru - terpaksa belajar cara meneruskan kehidupan cara lain. Waktu tu tak ada masa pun untuk kita lalui trial mode/ test drive dulu, nak cuba untuk tahu ok ke tak ok untuk work from home/ learn from home. Semuanya aci redah. Dan aci redah ni nampaknya mungkin terpaksa diteruskan sehingga hujung tahun, atau tahun depan, sehinggalah vaksin Covid-19 ditemui.

Dan dalam diam dah masuk pun Ramadan hari ke 7. Normal yang baru ni memberi kita peluang untuk belajar menikmati puasa tanpa penat bekerja seharian. Macam aku sendiri, kadang-kadang teringin nak ambik cuti bulan puasa sebulan sebab nak puasa elok2, nak beribadah, nak tolong mak masak. Waktu ni lah Allah makbulkan doa aku. Mungkin satu hari nanti dapat pulak cuti waktu Ramadan dan waktu tu berada di Haramain, masya'Allah amin..

Hari ini aku doa kuat-kuat. Supaya Allah ambillah kerisauan dalam hati kita, ye la risaukan apa akan jadi di masa hadapan - tentang rezeki, tentang kesihatan, tentang hidup dan mati, tentang anak-anak. Ya Allah Kau ambillah keresahan di hati kami dan Kau gantikanlah dengan ketenangan. Sesungguhnya Kau Maha Mengetahui setiap apa yang kami tidak tahu, maka jadikanlah hati kami yakin untuk berpegang teguh pada taliMu dan jadikan hati kami tenang dengan keyakinan kami padaMu.


PKP ni kalau bersambung, biarlah untuk kebaikan.
Kalau perlu masuk kerja pun, biarlah untuk kebaikan.
Hati, tenanglah. Yakinlah dengan Allah.

3 comments:

Bee said...

Salam Tim, lama tak bersua di fb... Apa kabar?

timahtulis said...

salam. Bee ni siapa ya? maaf kalau lama tak nampak di facebook. tegur2 lah

timahtulis said...
This comment has been removed by the author.

Featured post

Thailand : Misi Mengejar Matahari (Satu)

Assalamualaikum & salam sejahtera. Alhamdulillah penutup 2016 dapat jugak layan trip bunga matahari! Kalau ikutkan dah lama plan ke si...