Mengejar Langit Biru - Bab 7

 BAB  7: SEMAKIN JATUH




Pranggg!!!

Aku terkejut dari tidur dan bingkas bangun dari katil. Tombol pintu bilik kupegang tetapi pergerakanku terhenti. Ada bunyi hingar di luar bilik bertanyakan apa yang terjadi.

Ah! Pinggan pecah rupanya. Itu pun kecoh satu dunia.

Aku mendengus kuat dan kembali berbaring di atas katil. Telefon menunjukkan sudah jam 12 tengahari. Hari ini hari Sabtu. Bermakna sudah beberapa hari aku kembali ke rumah daripada Bangkok.

Mata merenung kosong ke atas siling. 

Kenapa kau tak keluar bilik dan tengok apa yang terjadi?

Malas aku.

Apa yang kau malaskan?

Malas nak berjumpa dengan orang. Malas nak bercakap. Malas nak dengar orang lain membebel kat aku.

Sebenarnya kau bukan malas, kan?

Habis tu, apa?

Kau malu dengan orang lain. Kau rasa kau gagal. Kau tahu kau bersalah dan ada buat salah dengan mereka, kan.

Diam. 

Orang takkan faham aku.

Macam mana orang nak faham kalau kau tak cuba fahamkan mereka?

Sakit tu aku yang rasa, bukan orang lain. Tentulah orang lain takkan faham.

Kau cuma cari jalan nak salahkan orang lain. Pernah tak kau salahkan diri sendiri?

Diam lagi.

Aku berhenti berfikir kerana fikiranku semakin bercelaru. Serabut! Mata dipejam rapat-rapat bagi menghilangkan apa-apa fikiran yang datang.

Tiba-tiba terasa sunyi. Terlalu sunyi. Sunyi yang menyesakkan dada. Sunyi yang diam-diam membingitkan telinga. The deafening silence. 

Arghhh!!! Rasa nak gila!

Tangan bingkas meraba di bawah bantal mencari fon telinga dan sepantas kilat kusumbatkan ke dalam telinga selepas menyambungkan ke telefon.

Lagu Numb - Linkin Park berkumandang di telinga. Aku pasang sekuatnya biar sampai hilang bunyi sunyi di luar dan lenyap suara bingit di fikiran.



*****

Telefon berdering beberapa kali. Aku tolak semua panggilan yang masuk tanpa melihat dari siapa. Letih. Badan masih letih. Otak semakin letih. Kepala tak berhenti berdenyut kesakitan.

Aku seolah-olah ditelan ke dalam suatu ruang kegelapan. Terus masuk dan tiada penghujungnya.



*****

Hujung katilku terasa berat. Seolah-olah ada sesuatu di situ. Aku masih enggan bergerak seinci pun. Kepala masih tersembunyi di bawah bantal. Bantal yang belum-belum kering kerana sentiasa basah dek airmataku.

"El." emak rupanya. Suara emak perlahan memanggil nama manjaku. Hatiku tiba-tiba jadi sayu. Airmata tumpah lagi.

Tangan emak kini berada di betis kakiku, mengusap perlahan.

"El, bangunlah. Berapa lama lagi nak tidur ni? Bangunlah. Mak masak sedap-sedap kat dapur tu." emak cuba memujuk aku. Badanku masih keras tidak beranjak.

Mungkin emak putus asa menungguku kerana akhirnya berat yang berada di hujung katilku tiba-tiba tiada, tanda emak sudahpun bangun dari katil. Pintu bilik berbunyi klik dua kali, dibuka dan ditutup kembali.

Bantal yang ditekup di kepala aku alihkan dan melihat ke arah pintu bilik yang terletak di hujung katilku. Memang emak sudah tiada. Nafas dihela panjang dan kulepaskan kuat.

Ok, mak. El bangun ni. 

Telefon kucapai dan melihat notifikasi yang muncul. Beberapa panggilan dari Nadhira, whatsapp dari Nadhira dan Isa.

Whatsapp dari Nadhira dibuka.

"El? Ke mana kau hilang ni??"
"El, ayah aku dah takde El.. please be with me.."
"El, call me back if you can."

Tanganku laju membalas whatsapp Nadhira bertanyakan khabar dia. Aku jadi susah hati bila Nadhira dalam kesusahan dan aku tiada, sedangkan waktu aku bersedih mahu lari ke Bangkok, dia ada.

Rasa bersalah bertambah di dalam hati. Kepala semakin sakit. Jiwa semakin kosong.

No comments:

Featured post

Thailand : Misi Mengejar Matahari (Satu)

Assalamualaikum & salam sejahtera. Alhamdulillah penutup 2016 dapat jugak layan trip bunga matahari! Kalau ikutkan dah lama plan ke si...