Indochina - How It Started

Tarikh 4 Oktober 2014.

Di sini bermulalah cerita asal Indochina trip aku & Ipah. Sebenarnya aku dah beli tix untuk ke Chiang Mai bulan 12, masatu baru nak buat Indochina overland. Alih-alih aku diterimamasuk utk sambung belajar pulak, yg bermakna tix aku bulan 12 kena burn sebab exam. Masa tau, hati aku dah jadi tak senang. Serius aku cakap, macam org putus cinta rasanya. Kecewa jgn cakap. Last, aku buat keputusan jugak nak pegi. Kebetulan Ipah ckp kalau aku pegi, dia pun nak ikut. Lagi la aku besemangat. Kalau takde geng, possible je aku abort mission.

Maka hari yang ditunggu2 pun tiba. 3hb malam, aku dgn Ipah dah melepak di suaru KLIA2. Kami punya lepak tu, memang santai je. Siap sempat lepak minum2 kopi dulu pagi tu. Sebelum tu aku cadangkan kat Ipah utk beli ayam KFC, buat alas perut masa di Hanoi. In case takde makan halal kat sana.

Displaying IMG_20141004_054653.jpg
lepak dulu brekafast

Pukul 5 lebih, kami dgn santainya jalan ke imigresen. Klia2 ni imigresen dia strict sikit, tak macam LCCT dulu. Aku siap kena bukak belt lagi. Lepas tu tak sempat nak pakai belt sebab dengar crew jerit "LAST CALL TO HANOI!!" Apa lagi kau. Berlari la ke gate dgn pegang seluar londeh kan. Aku la kan, bab2 berlari kejar flight ni tak habis2 dari tahun 2011. Tsk tsk.



So kami naik flight. Aku solat Subuh duduk. Nasib baik wudhu' ada lagi. Tapi flight tak gerak2 gak. Delay sejam lebih. Sebabnya? Ada org lambat naik flight (pheww nasib kami sempat) dan kena keluarkan luggage mereka. Apa la.. daripada susah2 buang masa, bagi jela dorang naik kan.. bila flight dah delay, aku mula risau kot kami tak sempat kejar trip utk Halong Bay.



Alhamdulillah flight pun selamat sampai kat Hanoi. Turun je, aku cuba cari cab Mailinh. Macam #travelhack org ajar bila pegi Ho Chi Minh City. Tapi rupanya kat sini aku salah. Aku kena ikut queue kat depan, agaknya la. Tgh2 cari cabbie nak diskus harga, datang sorang mamat ni yg aku saspek adalah ulat teksi. Aku mintak 350k VND untuk ke Old Quarter Town Hanoi dan dia setuju. Bila naik kereta dia, aku main cenekel pulak mintak kurang 300k VND. Hewhew. Kebetulan masa ni aku dah print address trusted agents for Halong Bay trip, so as per Ipah's suggestion, aku suruh mamat tu pegi kat Sinh Tourism  Aku tunjuk alamat sekali dan dia tau. Ok la tu.


Displaying IMG_20141004_125326.jpg
depan Sinh Tourism. panjang gila kaki kakpah


Sampai di Sinh Tourism, aku pun bukak la skill meniaga aku. Tanya berapa rege ke Halong Bay. Utk makluman, masa kami sampai sini, jam dah pun pukul 11 lebih. Boleh dikatakan agak lewat utk memulakan trip kami. Tapi bila aku tanya staff dia samada boleh tak kami nak ke Halog Bay sekarang, dan balik jam 7, dia bilang, "Bolehhhh." Dia tak cakap Melayu tapi intonasi dia cenggitu la. 

Sekali bila aku tanya rege, mahal sampai aku rasa tercekik. Sorang USD100++. Nangis aku. Katanya mahal sebab kami jadi private tour. Padan la dia cakap semua boleh aje pfftt. Ipah ok. Tapi aku tak ok. Memang aku rasa sorry sgt kat Ipah tapi tak boleh, benda ni luar bajet aku TT__TT bila riki-riki harga lain, kemudian dia tunjukkan satu trip lain. Halong Bay on Land katanya. Dia quote rege USD90++ dan masa tu baru aku setuju. Kami kemudian disuruh tunggu sampai driver sampai, sementara tu kami boleh pusing2 pekan Hanoi. (update: sampai sekarang rasa terkilan tak dapat tengok Halong Bay.)


Disebabkan tak ready utk lepak di Hanoi, aku agak blur apa nak buat di pekan lama ni. Dgn masa yg kejap. So kami pusing2, cari kedai makan India yg kami tak jumpa, bergambar, kemudian balik ke ofis tadi utk makan ayam KFC. Fuh nasib baik beli tadi kan?






Tak lama kemudian driver kami pun sampai. Perjalanan ke Tam Coc Wharf/Halong Bay on Land memakan masa lebih kurang sejam. Dlm perjalanan, aku solat duduk dgn bertayamum menggunakan debu tayamum. Lepastu alas perut dengan biskut oat.


No comments:

Featured post

Thailand : Misi Mengejar Matahari (Satu)

Assalamualaikum & salam sejahtera. Alhamdulillah penutup 2016 dapat jugak layan trip bunga matahari! Kalau ikutkan dah lama plan ke si...