Luang Prabang to Pak Beng & Loi Krathong Festival


Tarikh 9 Oktober 2014.

Aku dan Ipah bangun awal haritu, sebab harini kami akan menyambung perjalanan kami seterusnya. Dari Luang Prabang, kami akan ke Thailand dgn menaiki slow boat. Macam nama dia jugak, slow boat memakan masa 2 hari utk sampai ke sempadan Laos/Thailand iaitu Huay Xai/Chiang Khong. Kami akan berhenti di Pak Beng harini, dan besok akan menyambung lagi perjalanan ke Huay Xai.

Kami akan menaiki taxi (pickup) dari guesthouse ke Luang Prabang boat pier. Lepas dah banyak komplen yg aku baca di Lonely Planet, Trip Advisor dan blog2 lain yg pier telah diubah ke tempat yg lebih jauh, aku dah prepare mental aku utk membayar lebih kalau perlu. Bagi aku, selagi boleh dielakkan masalah, elakkan. Kita tak tahu hati budi orang walaupun nampaknya seperti mudah diteka. (taktau la apa kaitan nasihat ni lol)

Jam 7 pagi tepat, taxi kami pun tiba. Bayaran taxi utk 2 orang adalah 80 ribu kipp. Perjalanan dari guesthouse ke boat pier mengambil masa lebih kurang setengah jam. Sampaikan mengantuk mata meredah angin sejuk pagi2. Luang Prabang cuacanya agak sejuk. Tapi waktu tengahari, panas dia terik macam matahari betul2 atas kepala.



Kami tiba di boat pier awal dan kaunter pun belum dibuka. Jadi kami terpaksa menunggu membuang masa sambil memerhati local mengangkat barang ke atas bot. Sekitar jam 8, tiba2 muncul sorang jejaka dgn kelam kabut, membuka laci meja di kaunter sambil mulutnya bising bersembang dgn seseorang. Kenapa aku cakap jejaka? Sebab dia hensem. Ipah pun cakap dia hensem. Lepas je jejaka ni bukak buku resit dia, kami semua pakat beratur untuk membeli tiket dari sini ke Pak Beng dgn harga 110 ribu kipp. Ada group lain yang menggunakan ejen utk membeli tiket, tapi aku memilih utk membeli tiket secara asing. Senang je dia buat bisnes. Sediakan meja, kerusi, buku resit sbg tiket, dah siap. Kau dah boleh naik bot.


Kami kemudian turun ke bawah menuju ke arah bot kami. Masa ni tips2 yg aku dapat dalam blog memang sgt berguna. Salah 1 tips nya ialah duduk di depan. Kenapa? Sebab duduk belakang bising dgn bunyi enjin. Bayangkan 9-10 jam dalam bot dan telinga kau dengar bunyi tu je.

Ye, 9-10 jam. Mati kutu dalam bot tu. Nak ke jamban pun kau tak selera. Makan pun tak selera. Nak solat, kami bertayamum dan solat jama' qasar secara duduk. Dah tidur, bangun, tidur semula, bangun balik pun belum sampai. Buku dah habis dibaca, dibelek kulit ke kulit. Bateri mp3, fon pun dah habis. Puuun belum sampai.  (Tips: bawa sesuatu yg takkan buat anda bosan dgn cepat dan takkan habis bateri dgn cepat).


seat yg kematu bontot

.

view sepanjang jalan


Akhirnya jam 6 lebih, kami pun sampai di Pak Beng. Kata kawan2 backpackers buddies, nanti akan ramai ulat2 datang nak promote bilik. Tapi malangnya bagi kami, takde ulat pun malah cacing pun takde! (Sebab kami pegi bukan waktu peak). Kami jalan dari satu guesthouse ke satu guesthouse, tapi kesemuanya penuh. (Kata bukan peak season??) Sehinggalah akhirnya ada guesthouse yg kosong. Rupa dia mcm rumah setinggan. Tapi aku dgn Ipah pasrah je sbb kami dah penat dan lapar.

pekan Pak Beng

Malamnya kami tak bercadang nak keluar pun. Tapi lepas tu dengar bunyi mercun berdentum-dentum. Ikutkan hati aku yg penakut ni, aku nak duk diam je dlm bilik. Aku memang pantang dgr bunyi tekejut2 ni dan pantang org main mercun sebab takut kena mercun (see, penakut. Taktau mcmana lepas pegi backpack ni). Tapi sebab kat tempat org dan takde benda nak buat, aku pun ajak Ipah pegi tgk.

Rupanya Loi Krathong.

Masa di Luang Prabang, kami dapat tau Loi Krathong festival akan diadakan tapi tak pasti tarikh sebenar dan tak sangka pekan kecik camni pun beriya celebration dia.

So anyway, aku enjoy layan Loi Krathong mlm tu despite duk terpijak kaki org dalam gelap dan melompat2 sebab takutkan mercun dan terkejut dengar bunyi mercun. Menarik sebab akhirnya depan mata sendiri aku dapat saksikan mereka lepaskan tanglung di udara (macam Tangled kan!! Haha) dan lepaskan 'serahan' mereka di sungai.

Sampai sini saja. Kita jumpa lagi di siri akan datang :p







No comments:

Featured post

Thailand : Misi Mengejar Matahari (Satu)

Assalamualaikum & salam sejahtera. Alhamdulillah penutup 2016 dapat jugak layan trip bunga matahari! Kalau ikutkan dah lama plan ke si...